CAMBIER 1898
Mechelen
Sommige Cambier horizontale motor gepositioneerd aan de voorzijde en de kanalen voor de transmissie werden gebouwd in Mechelen in 1898. Dit waren kleine auto’s gebouwd onder licentie van de Franse fabrikant CAMBIER (LILLE), die een aanzienlijke bedrijf had van 1897 tot 1905.
CAP 1914
Twee zetels in tandem buggy bouwjaar België in 1914. British ontwerp, was dit cyclecar uitgerust met een motor JAP tweecilinder luchtgekoelde.
CATALA (voir ALATAC) 1913-1914
Braine-le-Comte
Zoals de Alatac Etienne CATALA paar auto’s gebouwd in 1913 en 1914. Het gebruik van elementen uit Frankrijk (chassis en Malicet BLIN en Chapuis-Dornier side-kleppen motoren), twee modellen van dit merk bekend zijn, een 9/12 pk 1520 cc en 2300 cc 12/16 CV’s.
CELI 1970
Eind 1970, de Belgische fabrikant TFSA Aldo maakt de eerste tests van het prototype Formule V gemanicuurde esthetisch. Gestart mei 1970 zonder enige financiële steun, de verwezenlijking ervan met zijn tanks gehuisvest in de zijkanten geeft het de uitstraling van F2.
CHRISTIAEN EMILE 1900
Plassendael
vermeende fabrikant van auto’s.
CLAEYS-FLANDRIA 1955
Zedelgem
BRUSSEL de salon van 1955, de CLAEYS ZEDELGEM workshops die het Flandria-motorfietsen geproduceerd presenteren een prototype buggy motor achterin JLO 250 cc eencilinder. Met een framebuis en een centraal orgaan met twee deuren, twee stoelen die karren 80 km / u kunnen bereiken. Het zal echter niet worden verkocht.
COUNE (Carrosserie Jacques COUNE) 1947-1970
Jacques COUNE, geboren in 1924, is ondertekend in de jaren ’60 een aantal prachtige transformaties van de huidige productiemodellen: breekt Peugeot, BMW 600, Mercedes 220 SE en cabrio Volvo 122 Amazon tot en met 4 en 2 zetels en de harde-tops voor MG , DKW en Fiat 1500 cabriolet. Het is ook in workshops die in 1963 zal worden uitgevoerd het lichaam van de Maserati F1 wagen geschilderd in de kleuren van de Belgische nationale ploeg.
De oprichting van de MGB Berlinette – belangrijkste attractie van Brussels Motor Show 1964 – Jacques COUNE toelaten om zijn naam in te voeren in de geschiedenis van de Belgische automakers. Deze speciale lichaam dat, geschilderd in een diepe rood, deed denken aan de mooie Italiaanse modellen van de periode, zal eenparigheid van de pers en het publiek.
Van de 56 geproduceerde eenheden – met inbegrip van 38 kopieën worden geëxporteerd naar de Verenigde Staten, Duitsland en Nederland – een model onderworpen aan een speciale bestelling van Alec Issigonis directeur BMC) zal een rechtse aandrijving hebben.
Laat ons ook erg mooi met transformaties ook gestroomlijnde koplampen MGB cabrio uitgerust met de originele Hard Top Jacques COUNE en de verschijning in 1966 – nog steeds gebaseerd MGB – een Targa-versie van Spider luxueus uitgerust en zeer efficiënt.
Jacques Coune staken haar activiteiten op het gebied van de verwerking en auto-ontwerp in de vroege jaren ’70, maar zijn naam is nog steeds verbonden met die van Charly PAUW en Brussel Motor Museum, die wordt geopend in 1984 onder Rogierplein, het museum dat de curator zal zijn. De dood van Charly PAUW paar jaar later, het sluiten van de Brussels Motor Museum en de verspreiding van deze collectie – waarvan een deel blijft blootgesteld aan Autoworld – zal de timing van Jacques Coune om volledig terug te trekken een te zijn activiteit tijd besteed aan de automobiel- en de restauratie van oude auto’s.
COMPAGNIE LIEGEOISE D’AUTOMOBILES 1899-1901
Rue Lairesse, 83-85 in Luik
(Automobiel Liège Construction) Sommige 3-wiel karren KNAP, geïnspireerd door de Leon Bollee, en sommige 4 wielen zal worden geproduceerd door het Luikse bedrijf tussen 1899 en 1901 onder Amerikaanse licentie Duryea.
CYCLECARS R&D 1921
Fétinne straat, 60 in Luik
En Richard D’Haegelaer bloot het Brusselse Salon van 1921 cyclecars.